عوارض جانبی جدی داروی معروف پروستات

 درمان هیپرپلاژی خوش خیم پروستات (BPH) با تجویز داروی رایج Avodart[1]، مردان را در معرض افزایش خطر ابتلا به دیابت، افزایش میزان کلسترول، بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) و افزایش اختلال نعوظ قرار می‌دهد. پزشکان باید از یافته‌های این تحقیق جدید و خطراتی که افراد را تهدید می کند، آگاه باشند و قبل از تجویز این دارو در مورد عوارض جانبی آن بر متابولیسم و عملکرد جنسی بیماران با آنها صحبت کنند.

 نتایج این تحقیق در مجله‌ی Hormones Molecular Biology and Clinical Investigations منتشر شد.

با افزایش سن مردان، پروستات بزرگ می‌شود، بزرگ شدن پروستات غالباً با احتباس ادرار و سایر علایم بخش پایینی دستگاه ادارای نظیر کاهش تخلیه‌ی ادرار همراه است که نتیجه‌ی آن بیدار شدن فرد برای چندین بار در طول شب برای ادرار است. برای کمک به بهبود این علایم، غالباً بلاکرهای آلفا نظیر Tamsulosin[2] برای این افراد تجویز می شود تا عضله‌ی صاف پروستات را شل کرده و تخلیه ادرار را بهبود بخشد. داروهای دیگر نظیر Proscar[3] یا Avodart تجویز می‌شود که به کاهش حجم پروستات کمک کرده و عملکرد دستگاه ادراری را بهبود می‌بخشد.

نویسنده‌ی مسئول این مقاله پرفسور Traish از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه بوستون می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که Avodart دارای تأثیرات منفی بر سلامت کلی مردان است زیرا باعث افزایش قندخون و HbA1c و همچنین افزایش چربی‌های خون می‌شود، افزایش قند خون، بیماران را به سوی ابتلا به دیابت و افزایش چربی خون آنها را به سمت ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی سوق می‌دهد. مهمتر اینکه موجب کاهش عملکرد جنسی و کیفیت زندگی این افراد می‌شود.

در این مطالعه‌ی گذشته‌نگر یک گروه از مردان که به هیپرپلاژی خوش خیم پروستات مبتلا بودند تحت درمان با داروی Avodart و گروه دوم تحت درمان با داروی Tamsulosin قرار گرفتند، هر دو گروه به مدت 36 تا 42 ماه تحت نظارت بودند. داده های آزمایشگاهی نظیر مقدار قند خون، هموگلوبین A1c، کلسترول تام، کلسترول LDL(کلسترول بد)، کلسترول HDL(کلسترول خوب)، آنزیم‌های عملکرد کبدی در هر بار ویزیت در کل دوره‌ی فالوآپ برای افراد شرکت کننده اندازه‌گیری گردید. همچنین شرکت کنندگان پرسشنامه‌هایی را برای ارزیابی کیفیت کلی زندگی و شاخص بین المللی عملکرد نعوظ تکمیل کردند، سپس اطلاعات دو گروه با هم مقایسه گردید.

محققان معتقدند که این یافته‌ها که مشابه با نتایج آزمایشات دیگر بر روی مدلهای حیوانی و مطالعات بالینی پیشین است به شدت نشان می‌دهد که داروی Avodart دارای عوارض جانبی جدی است که پیش از این مشخص نشده بود.

 پرفسور Traish می‌گوید: به منظور کاهش تأثیرات منفی این دارو بر سلامت کلی و کیفیت زندگی افراد، پزشکان باید قبل از تجویز آن با بیماران خود این عوارض احتمالی را در میان گذارند.

 منبع و سایت خبر:

Hormone Molecular Biology and Clinical Investigation, 2017; 0 (0) DOI: 10.1515/hmbci-2017-0015

www.sciencedaily.com/releases/2017/06/170622110452.htm

 



[1]Dutsteride

[2]Flomax

[3]Finasteride